Fotograferen in de dierentuin tips en trucs

De afgelopen maanden ben ik enkele keren in Pairi Daiza geweest, oprecht een van de mooiste dierentuinen in de BeNeLux, wel zo’n 2,5 uur rijden vanaf Sliedrecht, nu tijd voor een dierentuin bezoek dichterbij huis: Blijdorp in Rotterdam.

Een dierentuin gebouwd in het hartje van Rotterdam, waar ik vroeg aardig wat kinderstapjes heb achtergelaten. Ik als kind ooit nog foto’s heb gemaakt met een camera inclusief flitsblok en een fotorolletje van Kodak, werd het nu tijd om op stap te gaan met een ander soort camera: namelijk een DSLR.

Na info gezocht te hebben op internet over het fotograferen in de dierentuin, duizenden foto’s gemaakt te hebben, waarvan de meeste in de digitale prullenbak verdwenen, een hoop frustraties over de niet gelukte foto’s, een hoop blijheid over de kleine greep gelukte foto’s, heb ik voor mezelf grotendeels op een rij hoe ik de leukste foto’s in de dierentuin kan maken. In deze blog: hoe kun je de beste foto’s fotograferen in de dierentuin: tips en trucs.

De voorbereiding

fotograferen in de dierentuin tips en trucks dark wolf

Fotograferen in de dierentuin is het prettigst als de dierentuin niet overcrowded is met mensen, als het kan ga ik liever op een doordeweekse dag, dan in het weekend of in de schoolvakanties. Qua weer, vind ik een wat bewolktere dag prettigere,

geen reflecties van de zon op het glas, echter een regenachtige dag zou ik ook niet aanraden, dan kun je beter je camera in je tas laten.
Het is handig om te weten wanneer de voedertijden etc van de dieren zijn, zodat je weet hoe laat je waar moet zijn.

Apparatuur

– middle zoom lens: sigma 17-70 mm f2.8 DC macro
– zoom lens nikon: 70-300 mm
– geheugenkaartjes: een 16 gb 40 mb/s voor de normale situatie waar niet zoveel schrijfsnelheid bij kwam kijken, en een 16 gb 94 mb/s voor bv een vogelshow
– erg handig: een camera sling voorkomt nekklachten! Goede en goedkope gevonden via het internet. Wil je meer info over deze sling, dan kun je me een mailtje sturen
– een statief en afstandsbediening kan handig zijn, ik vond het echter een hoop gesjouw voor die ene foto die ik wellicht had willen maken

Note: ik denk dat je met wat voor camera dan ook geweldige foto’s kunt maken in de dierentuin, je moet alleen weten hoe.

Fotograferen in welke stand?

Dieren die bewegen, dieren die stilzitten, wakkere dieren en slapende dieren, in de dierentuin heb je ze allemaal. Welke stand is nu het handigst voor welk moment.

Stand S de sluitertijd:
Om de foto’s zo scherp mogelijk te maken bij dieren die vlug bewegen is de S stand ideaal. Let er echter op dat de sluitertijd en het brandpuntafstand van de lens gelijk zijn.

fotograferen in de dierentuin tips en trucks

Sluitertijd 1/300 seconden, brandpuntsafstand 300mm

Bijvoorbeeld:
Brandpuntsafstand 10mm = 1/10 seconden
Brandpuntsafstand 300mm = 1/300 seconden

Beweging van een dier leg je vast met een langere sluitertijd, zo rond de 1/100 seconde, een kortere sluitertijd van rond de 1/1000 seconden zorgt voor een bevroren moment.

Stand A de diafragma:
Met een lage diafragma zorg je dat de achtergrond achter het dier wazig wordt. Met een hogere diafragma creëer je meer scherptediepte. Bij meerdere dieren zou ik kiezen voor een hoger diafragma.

Overige standen:
De ISO gevoeligheidsgraad van de camera laat ik veelal automatisch staan. De flitser zet ik uit om de dieren zoveel mogelijk in hun zender te laten, voordat ik moet rennen voor mij leven omdat Bokito er door geïrriteerd raakt.

Scherpstellen:
Voor een dier op de foto, kies een spotscherpstelling, richt op de ogen van het dier voor een mooi scherp effect. Tenzij je de tanden scherp op de foto wil, kies dan voor de tanden 🙂
Meerdere dieren scherp op de foto, zorg dat je scherpstel gebied groter is.

Compositie en standpunt:
Een foto is minder statisch als het onderwerp niet in het midden staat maar wat aan de zijkant, denk aan de gulden regel. Foto’s op ooghoogte genomen van het dier zijn ook erg mooi. Verder kun je natuurlijk zoveel mogelijk verschillende foto’s maken, uit allerlei posities met achtergronden etc. Is de foto niks, dan kan hij de digitale prullenbak in, lang leve het digitale tijdperk!

Uitdagingen

Om dieren te zien afkomstig uit Azië, Afrika en Europa, hoef ik slecht 40 minuten te rijden, echter om de dieren op hun plek te houden zitten ze wel achter gaas en/of glas. Hoe krijg je het dier er nu toch wat leuker op, zonder tralies ervoor, dan kun je tenminste altijd nog zeggen dat je in Afrika bent geweest!

fotograferen in de dierentuin tips en trucks

Dit dier wordt met uitsterven bedreigd, of je deze in Afrika tegenkomt….?

Gaas
Indien je bijvoorbeeld een vogel fotografeert, is het handig om je zonnen kap op de lens te schroeven, en de lens tegen het gaas te drukken. Indien je je diafragma waarde lager maakt, ben je ook het gaas van de achtergrond kwijt, daar je achtergrond waziger wordt.

Glas
Bij het fotograferen van een dier achter het glas, is het handig om gebruik te maken van een polarisatiefilter, door het filter te draaien kun je zoveel mogelijk reflectie weg halen.

Aquarium
Indien je gaat fotograferen in een vochtige omgeving, zorg dan dat je lens eerst went aan het vocht, alvorens te gebruiken. Qua lens is een lichtscherpe lens erg prettig voor mijn aquarium foto’s heb ik de sigma 17-70mm f2.8 gebruikt.

Foto’s nabewerken

Waren de foto’s waar ik zo blij van werd in een keer goed? Nou nee. Gelukkig met wat nawerk programma’s zoals lightroom en photoshop werd het resultaat er een stuk beter op.

Fotograferen in de dierentuin is een van de leukste dingen om te doen, hopelijk heb je wat aan deze tips. Wil je weten in welke dierentuin je het beste kunt fotograferen? Check: fotograferen in de dierentuin tips en trucs Pairi Daiza.

Wil je zien hoe de foto’s zijn geworden…..

Fotograferen in de dierentuin tips en trucs

Door de maanden heen heb ik enkele blogs geschreven, vol met tips en trucs over het fotograferen in een dierentuin. Benieuwd naar deze blogs, onder andere over Pairi Daiza, Burgers Zoo en Wildlands dit kun je terug lezen in dit overzicht.

Check de website regelmatig, voor nieuwe blogs, van bezoekjes aan de dierentuin tot fotograferen op reis. Aan de linkerkant kun je je inschrijven voor de nieuwsbrief, om diverse tips en trucs te krijgen met betrekking tot fotograferen!

 

 

Dank je voor je reactie!