Noorderlicht fotograferen 8 tips en trucs

Noorderlicht fotograferen 8 tips en trucs

Ook zo benieuwd naar het fotograferen van het Noorderlicht, maar wat te doen met de ISO, sluitertijd en het diafragma, en wat neem je mee om het tot een fotografisch succes te maken? Hierbij 8 tips om het fotograferen van het Noorderlicht tot een mooie beleving te maken.

Tip 1: verwijder je UV filter of andere filters

UV filters en andere filters verwijder je van je camera om lensflare te voorkomen.

Tip 2: Statief en afstandsbediening

Erg belangrijk is een goed statief, zeker omdat je wilt gaan fotograferen met langere sluitertijden. Let er op dat je statief stabiel genoeg is. Wat ook handig is dat het statief isolatie om de poten heeft zodat je hand(schoen) niet vast vriest aan hNoorderlicht finaleet statief. Een goedkoop alternatief hiervoor is een stuk CV-buis. Een afstandsbediening met een bulb functie is ook erg belangrijk om een sluitertijd zelf te kunnen bepalen. Een afstandsbediening zorgt ervoor dat je je camera niet hoeft aan te raken indien je de foto maakt. Op deze manier voorkom je weer trillingen tijdens het maken van de foto. Vergeet overigens niet om je beeldstabilisatie uit te zetten, anders krijg je alsnog trillingen. Ik zelf gebruik overigens een Mefoto Roadtrip, wellicht niet het allerbeste statief, echter ik vind het prima mee te nemen op vakantie. Mijn wederhelft gebruikt een mefoto backpacker met een lichte systeemcamera.

Tip 3: Handmatig scherpstellen

Scherpstellen zal handmatig moeten gebeuren, scherpstellen in het oneindige zal helaas niet voor elke lens lukken. In het donker is het ook lastig scherpstellen op voorwerpen etc, en daarnaast wil je er natuurlijk voor zorgen dat je sterren leuke puntjes worden en geen vage dotjes. Bij menig camera kun je inzoomen op de live-view zodat je goed kunt checken of alles scherp is. Je kunt dan aan je scherpstelring draaien om ervoor te zorgen dat de sterren scherp worden en dus geen vage dotjes. Ook hier als tip oefen thuis zodat je je camera goed kent, in het donker zodat je op elk gewenst moment kan scherpstellen.

Tip 4: witbalans

Witbalans, heb ik ingesteld op tl-licht, indien je in RAW fotografeert, kun je later in een nabewerkingsprogramma nog het een en ander aanpassen.

Tip 5: ISO

Door een ISO-waarde wat hoger in te stellen, kun je Noorderlicht die wellicht slecht of niet op het oog zichtbaar is, zichtbaar krijgen. Kijk naar de maximale in te stellen ISO waarde en neem daar een factor 1/10 van, bv maximale ISO 64000 dan ISO maximaal op 6400. Of test van te voren even goed welke ISO waarde goed uitvalt voor je camera. Mocht het zo zijn dat je foto te licht blijkt te zijn, past dan eerder je sluitertijd aan en niet zo snel de ISO waarde. Overigens bevat een te lichte foto meer details dan een donkere foto, dus liever iets overbelicht dan onderbelicht.

Noorderlicht finale voightTip 6: Diafragma

Een lichtgevoelige lens is ideaal voor het fotograferen van het Noorderlicht let er wel even op dat er voldoende scherpte diepte in de foto zit.

Tip 7: Sluitertijd

Sluitertijd zal langer zijn dan normaal om het noorderlicht goed op de foto te krijgen, gemiddeld zat ik tussen de 5 a 10 seconden. Zie je weinig Noorderlicht op de foto en je hebt de ISO waarde al hoog staan, zorg er dan voor dat je sluitertijd langer wordt.

Tip 8: Accu’s

Een accu loopt sneller leeg dan onder warmere omstandigheden. Voor het fotograferen van het Noorderlicht heb ik 3 accu’s meegenomen, aan 1 had ik er al voldoende. Dit hangt tevens ook af van de kou buiten.

Fotograferen noorderlichtnoorderlicht

Het noorderlicht fotograferen is een leuk spektakel je moet er wel wat voor over hebben, geduld wordt beloond. Waar ik me wel over verbaasde en dit eigenlijk vrijwel nergens las op het internet, is dat het noorderlicht niet altijd goed zichtbaar is met het oog, maar wel op de camera. Het is een geweldig iets om te zien, alleen verwacht dus niet dat het groene altijd zichtbaar aan de hemel is.  Een speciale dank je voor de tips van Voigt en met name Ruben Weytjens, onze noorderlichtman. Ook een dank je aan Joris van der Marel voor het succesvol kunnen fotograferen van het Noorderlicht. Het was een mooie reis en wij zijn erg tevreden!

Ook benieuwd naar een kleine selectie van onze foto’s? Of wat er nu allemaal aan camera apparatuur meeging?

Winteravontuur Lapland!

 

 

One Reply to “Noorderlicht fotograferen 8 tips en trucs”

  1. Hoi Manon, Ik vind de foto’s heel mooi! Ik vind de tips heel nuttig, echter ik houd het bij jouw foto’s! Ik vind het in Lapland veel te koud! Groet Paul sr.

Dank je voor je reactie!