Vietnam fotograferen op reis Sapa

Sapa tour met de trein en easy riders

Sapa een dorp hoog in de bergen van Noord-Vietnam, bekend om zijn groene rijstvelden en diverse stammen, beter gezegd tribes. Een plek die je volgens menig Azië bezoeker gezien moet hebben.

De weg naar Sapa

Diverse routes brengen je naar Rome, echter ook naar Sapa. Een veel gekozen route onder backpackers die reizen met een laag budget, is de nachtbus. Ook hier hadden wij kort overnagedacht. Echter diverse vlog filmpjes wezen uit dat dit toch niet echt ons ding was. De busreis was hobbelig, en de chauffeurs niet altijd even denderend. Echter indien je dit niet uitmaakt is het een goede manier om naar Sapa te gaan. Een bus brengt je vanuit Hanoi naar Sapa in ongeveer 6 uur. Met de Sapa Express kun je ook overdag op pad. Sapa express leek ons een iets luxere optie ten opzichte van de ‘normale’ bus.

Een volgend optie voor ons was om de nachttrein te nemen. Dit pakte goed uit. Overigens kun je niet vliegen naar Sapa wegens het gebrek aan een vliegveld.

Sapa trein Violette train

De nachttrein van de firma Violette train heeft diverse plekken in de trein, hard en soft zitstoelen en hard en soft bedden. Wij kozen voor het laatste. Vergeet niet dat soft alsnog een tikkie aan de harde kant is! Verwacht niet overdreven veel luxe,  de trein op de heen reis was ook vele malen schoner dan de trein terug.  Op de heen reis kregen we enkele flesjes water en verse bananen, ook lag er een opfrisdoekje. Helaas was dit er niet op de terugweg. Gelukkig wel de flesjes water. Er is geen restauratie dus zorg zelf voor je eten/drinken. We hadden een private treinkabine geboekt, zodat we geen verassingen boven ons hadden liggen. Na een korte nacht kwamen we aan in Lao Cai, waar een busje ons stond op te wachten en ons bracht naar de hotel Eden in Sapa waar we een lekker ontbijt kregen en we ons konden opfrissen.

Sapa easy riders

Na even gewacht te hebben werden we opgehaald door een gids en de easy riders. Van de aardige receptioniste kregen we nog een poncho mee, om onze bagage droog te houden tegen de regenspetters. Easy riders zijn ervaren locale motorrijders waarbij je achterop kunt stappen. Zo zie je op een leuke en efficiënte manier een hoop van Sapa en loop je niet de benen uit je lijf. Bepaalde stukken zijn wat hobbelig, de easy rider manoeuvreert de motor er echter met gemak langs. Ondanks dat de route hobbelig was voelde ik me geen moment onveilig.
Tijdens de tocht stopten we bij enkele bezienswaardigheden zoals een tribedorp, weverij en diverse fotogenieke punten. Kortom geniet van Sapa terwijl je achterop een motor zit!  Owja Vergeet dus geen poncho mee te nemen, die jou en je backpack zo droog mogelijk houdt.

Sapa

Foto gemaakt door Ilse Ruitenberg

Sapa is erg indrukwekkend om te zien, rijstvelden zover het oog kan zien, en verder dan dat. Door de dikke mist hebben we niet optimaal kunnen genieten van de rijstvelden, we waren er in half november. De beste reistijd voor Sapa, wannneer alles groen is, is het regenseizoen. Dit is in de maanden juni tot en met medio september.
Na deze tijd zal het groen veranderen in bruin. De maanden december tot en met februari zijn ook aan te raden. De temperatuur is dan lagere en er valt veel minder regen dan vergeleken met de maanden juni tot en met september al zijn de rijstvelden wel minder spectaculair van kleur.

Homestay

Na een drukke dag en veel kilometers te hebben afgelegd, hadden we een
overnachting in een homestay. Je verblijft hier bij mensen thuis, waardoor je een goede indruk krijgt van hoe de mensen wonen en leven. Het avond maal aten we samen met de familie op, je verblijft dus echt even in iemands leven. We kregen in de avond ook den footmassage was erg welkom, na de kilometers die we hadden gelopen 😉 Vergeet niet om badslippers mee te nemen, en dikke kleding. Het kan er echt koud zijn en dan veel kouder dan dat we in Nederland gewend zijn. In de homestay hadden ze gelukkig extra dekentjes waar we dankbaar gebruik van hebben gemaakt.

Sapa dag twee

Na een goede nachtrust waren we in de ochtend vroeg op, we hoorden al wat levendigheid in en rondom het huis. Als ontbijt hadden we pannenkoeken met bananen, en een lekker bakje thee. Nadat we onze spullen weer hadden ingepakt vervolgde we onze weg rondom Sapa en omgeving. We kregen nog wat uitleg over de omgeving en de wonende volksstammen. We stonden even stil bij een school waar kinderen hun diploma ontvingen en hadden nog een fotoshoot bij het water. Na nog enkele kilometers achterop de motor te hebben doorgebracht werden we ‘s middags wederom afgezet bij hotel Eden, alwaar we een heerlijk diner kregen. In de vooravond werden we afgezet bij het treinstation om de trein terug richting Hanoi te nemen.

Vervolg reis

De reis stopte voor ons niet bij Hanoi, maar vanuit hier gingen we verder richting Halong Bay.

Hoe organiseer je nu zo’n reis

Normaal gesproken regelen wij veelal alles zelf op vakantie gedurende de vakantie, echter werd de reis planning van Hanoi, Sapa en dan weer via Hanoi naar Halong Bay, iets te ingewikkeld. We hebben toen contact gehad met Sidney van Friends Travel Vietnam welke ons een pakket reis heeft aangeboden gelet op onze wensen. Wij zijn hier erg tevreden over, je krijgt waar voor je geld, wordt goed verzorgd qua eten, drinken en accommodatie. We volgden niet het gross gedeelte naar en tijdens onze trip in Sapa. Hierdoor heb je het idee dat je Sapa kunt beleven zoals zij is, adembenemend en traditioneel. Sidney en team bedankt. Overigens is Sidney een eerlijke Rotterdammer, je weet waar je aan toe bent.

5 Replies to “Vietnam fotograferen op reis Sapa”

Dank je voor je reactie!